Vill kväva folk med kuddar

Inte riktigt, men nästan. Det började kring nyår, samtidigt som jag slutade med den sista medicinen jag åt (varför jag slutade tar vi senare). Jag slutade sova. Första veckan tyckte jag det var skitbra, sova en timme varannan dag och ändå vara pigg och fungera på dagarna! Fick hur mycket som helst gjort. Andra veckan kände jag fortfarande att det var rätt okej, men det kändes inte hälsosamt. Man MÅSTE väl sova för att både kropp och själ ska må bra? Är inte sömnbrist raka spåret till diverse hälsoproblem?
Intalade mig själv att jag helt enkelt kanske inte behöver sova. Alla är väl olika.

Nu efter 3 veckor vill jag inget hellre än att sova. Jag ser färgglada prickar dansa framför ögonen, saker rör sig fast dom inte borde och idag tyckte jag att jag såg en svart ren springa över vägen. Sömnbristen gör mig knäpp. Andra märker nog knappt det mer än att jag ser lite blek och hängig ut, men inombords känner jag mig desperat och… ARG. Av någon anledning blir jag förbannad av att se/höra folk som sover. Haha det är så stört, det är ett behov alla har och det är MENINGEN att man ska sova – ändå slår något slint i mitt huvud och jag blir avundsjuk och sur då andra lyckas och inte jag. Förstår varifrån mina aggressioner kommer, men det är ändå ologiskt att bli arg över en sån grej. När jag säger att jag vill kväva folk med kuddar vill jag så klart inte det bokstavligt, jag menar mer att jag känner för att explodera av ilska och känner stor irritation av sovande människor just nu eftersom de lyckas med något jag inte kan.

Senaste veckan har jag testat:
Sömnmedicin – Somnade, var helt förstörd dagen efter, vill vara utan starka mediciner så jag är nog hellre sömnlös än testar fler.
Akupunktur – Somnade snabbt då jag la mig, vaknade klarvaken 2 timmar senare och somnade givetvis inte om.
Trötta ut mig totalt – Sov 1 timme under 2 dygn, höll igång från tidig morgon till sen kväll och var aktiv både fysiskt och psykiskt. Längtade till sängen på kvällen och la mig kring 22 men nej. Ännu en sömnlös natt.

godnatt

Nu har jag köpt rött té och Valeriana. Det blir ett varmt bad och en tråkig bok, sen hoppas jag allt sövande jag har i mig ska slå till. I övrigt mår jag fint, är nöjd med sysselsättningar, hobbyer, familj och vänner. MEN JAG VILL SOVA!

Någon fler som haft samma problem eller har tips på hur man lyckas sova en hel natt?

19 reaktion på “Vill kväva folk med kuddar

  1. Linn

    Magnesiumtillskott!! Jag har haft sjuka sömnbesvär, både med insomning och att jag vaknat mycket. Började med magnesiumtillskott och jag har inga sömnproblem längre. Typ 80% av befolkningen lider av magnesiumbrist, symptom på de är bland annat sömnbesvär och nedstämdhet. Värt att prova, inte så dyra på hälsokostaffärer 🙂

    Svara
  2. Sätilaryttaren

    Har du provat insomningstablett? En kompis fick det för det blev precis som för dig att dagen efter blev förstörd om man tog sömntabletter..

    Sen måste jag tacka Linn för tipset ang magnesium, det måste jag prova känner mig aldrig pigg oavsett om jag sover 4 timmar eller 12., :/

    Svara
  3. evie

    Åh, har haft liknande problem i perioder… känner igen känslan och frustrationen. Magnesium var ett bra tips, köp kapslar och inte hårda tabletter (kapslar med pulver i är lättare för kroppen att ta upp) – hoppas att det löser sig snart så att du får sova! (ps. vissa allergitabletter funkar ju som milda sömntabletter för att folk blir dåsiga av dem… )

    Svara
  4. Matilda

    Men fy vad jobbigt! Jag som tycker jag själv sover dåligt men det är ju mycket jämfört med dig, haha. 🙁
    Som någon annan skrev över – testa någon lugnande/insomnings tablett. finns svaga som bara innehåller något ämne i kroppen som man ökar för att komma ner i varv.
    Annars typ ut och spring? Kan inte jag sova brukar det hjälpa att göra en riktigt trött (men verkar ju uppenbarligen inte fungera för dig..).
    Öppna en mattebok brukar också fungera. 😉

    Mitt bästa knep är att byta sovställe. Kan byta rum tre gånger innan jag kan sova. Soffa, fåtölj, olika sängar, golvet, lägg dig högt eller lågt eller vad som helst. det är väll mitt bästa tips!

    Svara
  5. Hanna

    Något/några glas rödvin haha kanske inte en långvarig lösning men funkar för mej. annars ligga lyssna på en talbok , väldigt sövande!

    Svara
  6. Mikaela

    kan nog till 100 % säga att du sover mer, kroppen lurar en att man inte sover och det känns som man varit vaken, men för att överleva kommer du sova, fast du själv tror att du inte har gjort det, fick lära mig detta för nån månad sen för tyckte att jag sov inget men kroppen stänger av sig för att få vila. hjärnan är duktig på att lura oss, annars hade du troligtvis gått in i väggen och somnat stående för kroppen kan inte leva så många timmar utan sömn, 🙂

    Svara
  7. Karolina

    Det finns inget värre än att inte kunna somna! Jag ligger ofta sömnlös och har hört att magnesium ska vara bra. Aldrig testat dock.
    Jag har dock fått lära mig att om du inte kan sova så ska man inte ligga kvar i sängen. Gå upp och gå några varv eller sätt dig i soffan stund och läs något. Passa dig dock för teknik (mobil, dator, tv osv) det får hjärnan att jobba. Ligger man kvar vaken i sängen så kopplar hjärnan med att sängen = vara vaken. Så ibland är det bra med en paus från sängen. Till slut kopplar hjärnan att sängen = sova.

    Sen får man tänka på att kanske inte sitta vid datorn eller telefonen precis innan man ska sova. Det tar ½-1 timme för hjärnan att varva ner efter att ha stirrar på en skärm.

    Man kan också tänka på att inte äta för sent. Så om du vet att du ska gå och lägga dig 22, så ät senast 7 så att kroppen hinner smälta maten, under en sån process går hjärnan och kroppen också på högvarv.

    Något som funkar på vissa är att lyssna på ljudböcker. Finns en bra app (Storytel) för det. Jag gillar dock inte det då jag istället ligger och koncentrerar mig på ljudboken.

    Svara
  8. Sanna

    Tja. Om du är intresserad av Snösulor polarpad från Hööks kan jag varmt rekomendera dom. Pyret har haft dessa i 3 dagar och vi har kunnat rida i alla gångarter i klibbsnön utan bekymmer 🙂 Har för mig att du var nyfiken på vad jag tyckte om dom. Men minns jag fel så ber jag om ursäkt med onödig info här på bloggen 😉

    Svara
  9. Jenny

    Väldigt tyst här, hur går det? Hoppas du mår bra och att det är tyst för att du inte har tid att skriva utan är ute och gör saker.
    Har själv haft mkt sömnproblem, är bättre sedan ett par år tillbaka, men hänger kvar hela tiden och händer något så brister det och jag faller tillbaka igen. Mina bäst knepp har varit att träna kroppen till det. Gäller att hålla stenhårt på att inte få sova dagtid även om jag inte kunnat sova flera nätter, göra saker på dagarna för att trötta ut kroppen och knoppen och ha tydliga långa avslappnande rutiner innan jag går till sägns för att kroppen ska lära sig att detta betyder sovdags. Gör att jag tex har svårt att duscha och borsta tänderna andra tider på dygnet nu för det är = sova…

    Svara
  10. Ebba

    Du har ju tidigare skrivit om din tid hos Ludo… Vad tycker du om tvillingarnas framgångar nu? Och om att hm har börjat sponsra dem?

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *